Sluizen in Tiel voor decennia beschermd. Balm verzorgde in 2020 de renovatie van de Prins Bernhard Sluizen en de Prinses Irene Sluizen in het Amsterdam Rijnkanaal. Indrukwekkende waterwerken, waarbij ook nog eens werd gekozen voor een innovatieve aanpak. “Een van de redenen waarom we deze opdracht hebben gekregen is doordat we hebben voorgesteld géén steigers te bouwen, maar alles met hoogwerkers te doen. Dit bespaart veel tijd en dus geld, waardoor we een scherpe offerte konden maken.”
De sluizen zijn weer voor decennia beschermd. En ze zien er nog mooi strak uit ook!
(Bron artikel en foto’s: Grouttech)
Een viaduct, een parkeergarage of de balkons van een flatgebouw… welke betonnen constructies er ook gerenoveerd moeten worden, Grouttech is graag van de partij. Voor ons is elk project speciaal. Toch komen er soms projecten langs die nóg specialer zijn. Zo verzorgde onze klant Balm B.V. in 2020 de renovatie van de Prins Bernhard Sluizen en de Prinses Irene Sluizen in het Amsterdam Rijnkanaal. Indrukwekkende waterwerken, waarbij ook nog eens werd gekozen voor een innovatieve aanpak. We spreken de projectleider, Dennis Visser:
“Een van de redenen waarom we deze opdracht hebben gekregen is doordat we hebben voorgesteld géén steigers te bouwen, maar alles met hoogwerkers te doen. Dit bespaart veel tijd en dus geld, waardoor we een scherpe offerte konden maken.”
Was het puur een kwestie van prijs?
“Bij dit soort opdrachten moet je als uitvoerder niet alleen een goede prijs en een doortimmerd plan van aanpak hebben, maar ook keurig conform de regels werken. Rijkswaterstaat eist grote zorgvuldigheid als het gaat om milieu en veiligheid. Dat brengt een hele papierwinkel met zich mee van keuringen en registraties. Je moet een uitgebreid veiligheidsplan voorleggen. Balm is gecertificeerd conform de BRL 3201, maar alleen een certificatie is niet voldoende: je moet het in de praktijk waarmaken. Daar wordt echt scherp op gelet. Wij zijn er dan ook best trots op dat we deze belangrijke en complexe opdracht mochten uitvoeren. Én dat we het – conform de certificeringsregels – tot een goed einde hebben kunnen brengen.”
Kun je het project beschrijven?
“Wij vinden een goede voorbereiding en planning erg belangrijk. We hebben dan ook eerst de hele constructie geïnspecteerd en zelf een doortimmerd herstelplan opgesteld. Daarnaast hebben we – in overleg met Grouttech – een conserveringsplan gemaakt. De werkzaamheden zijn begonnen met het weghakken van losse betondelen. Dat moest uiterst voorzichtig gebeuren, want er mochten geen brokstukken in het water vallen. Of erger nog… op langsvarende schepen! Vandaar ook dat de bak van elke hoogwerker werd afgeplakt met stevig plastic, zodat er niets uit kon stuiteren. Vervolgens hebben we de wapening gereinigd en voorzien van een corrosiebeschermer (Bond 16). En tot slot zijn de schadeplekken gerepareerd met een cementgebonden betonreparatiemortel. Zo is de betonconstructie weer zo goed als nieuw.”
En de bescherming?
“Bij de conservering kwam opnieuw Grouttech in beeld. Eerst hebben we het te behandelen oppervlak stofarm met diamant geschuurd. Opnieuw zorg dragend dat er niets in het water zou vallen, conform de strenge milieu-eisen van Rijkswaterstaat. Daarna hebben we een laag Carboprotect P primer aangebracht, en ten slotte twee lagen Carboprotect M. Met deze waterdichte, scheuroverbruggende én carbonatatieremmende coating zijn de sluizen weer voor decennia beschermd. En ze zien er nog mooi strak uit ook!”
Hoe ging het met Grouttech?
“Zoals we dat gewend zijn: prima. Het fijne van samenwerken met Grouttech is dat de lijnen erg kort zijn, waardoor je snel kunt schakelen. Je hebt een vaste contactpersoon, maar ook de andere collega’s weten precies wat er speelt. Als je belt, krijg je dus altijd iemand aan de telefoon die weet wie je bent en wat er speelt.”
Nog even over die hoogwerkers. Dat moet je ook maar durven!
“Onze mensen zijn wel wat gewend, en bovendien opgeleid om met de hoogwerker te werken. Al was het bij deze sluizen natuurlijk extra spannend. De meeste jongens hebben geen probleem met een gevel van 4 à 5 meter, maar hier moest je werken op 25 meter hoogte boven een kanaal waar gewoon schepen doorheen varen. Hoe dan ook is het werken in zo’n bak bij ons op basis van vrijwilligheid. Iemand die zich niet veilig voelt, hoeft dit werk niet uit te voeren.”
Het levert in ieder geval mooie plaatjes op
“Nou en of. We hebben ook een drone video gemaakt. Al met al was dit echt een heel mooi project. Zoals gezegd ging de werkhoogte tot 25 meter, maar je moet voor de stabiliteit flink meer reikwijdte hebben, in dit geval tot 40 meter. Dat zijn dus machines met écht lange armen. En ik moet zeggen… als je aan kwam rijden en je zag die enorme sluisportalen met drie of vier hoogwerkers in de lucht er tegen aan, dat was een prachtig gezicht. Indrukwekkend.”
(Foto’s via Grouttech)